Dílna elektropneumatiky
V rámci rychlého rozvoje automatizace nabývá stále větší význam i její mnohdy používaná součást elektropneumatika.
Spolehlivost, bezpečnost při práci, ale i rychlost činnosti spolu s problematikou řízení jsou takové skutečnosti, které je důležité v dnešní době při projektování plně respektovat. Tak jak se postupně vyvíjely nové a nové postupy, s tím spojené komplikovanější automatizační prvky a v neposlední řadě i systémy řízení a kontroly. Postupem však nedocházelo stejným tempem také ke vzdělávání studentů a jejich postupného zaškolení na nových technologiích.
V dílně elektropneumatiky jsou žáci zprvu seznamováni se základními informacemi týkající se fyzikálních vlastností plynů, měření tlaků, jejich značení a definicí. Následují informace o elektropneumatice v automatizační technice. Přesněji o její aplikaci v praxi , možných výhodách a nevýhodách oproti konvenčním řešením v automatizaci. Žáci jsou seznamováni se základními prvky jako jsou pneumotory a rozvaděče, se kterými se setkáváme v elektropneumatice. Po těchto úvodních informacích jsou pro žáky připravena praktická cvičení, ve kterých si ověřují základy ovládání pneumatických prvků a způsoby kombinace ovládání elektro-pneumatických zařízení. Důraz při praktickém cvičení je kladen na samostatné řešení zadaných úloh na základě znalostí získaných z předchozích cvičení. Žáci jsou tak nuceni k samostatné úvaze nad zadanou úlohou. Tím dochází k rozvoji samostatnosti žáka a v neposlední řadě k získání sebedůvěry ve vlastní schopnosti. Činnost v dílně tím však nekončí. Do výuky jsou postupně zařazovány další komponenty související s elektroneumatikou jako například časová relé, škrtící ventily atd.. Výuka pro žáky pokračuje sestavováním složitějších elektropneumatických celků zaměřených na funkční automatické linky a manipulátory, s využitím programovatelných logických automatů.
Cílem vzdělávání je seznámit žáky se základními používanými prvky v elektropneumatice a jejich praktickým použitím.
Dílna pro diagnostiku a měření
Tato dílna vznikla v roce 2006 a je vybavena pro současnou práci deseti žáků. Výuka je prováděná učitelem na interaktivní tabuli „SMART BOARD 16:9“ s pomocí dataprojektoru a PC UOV. Každý z žáků má svůj PC s potřebným programovým vybavením.
Měření se provádí na digitálním paměťovém dvoukanálovém osciloskopu ETC M621 – 150 MHz a digitálním generátoru libovolných průběhů ETC M631 – 25MHz. Oba tyto přístroje (osciloskop a generátor) jsou vestavěné jako hardwarová karta ve slotu osobního počítače a ovládané softwarem firmy ETC SK. Žáci k těmto kartám připojují jednotlivé měřící přípravky jako jsou např: modul watchdog pro hlídání cpu, modul IR dálkového ovládání s PIC, modul krokového motoru… Po nastavení parametrů modulu a jeho změření je výsledkem práce protokol o měření v elektronické podobě. Ten je následně odevzdán vnitřní datovou síťí učiteli OV. Dílna je dnes dovybavena elektronickou laboratoři „Electronics Workbench Multisim 10.0“. Zařízení bylo pořízeno z projektu „Počítačem plně podporovaná měřící učebna pro analogovou a digitální analýzu elektronických obvodů s podporou simulačního programu a následně navazující implementací do interaktivní formy výuky pomocí SMART BOARDU“, který byl spuštěn dne 18.12.2006 a jeho zakončení byl měsíc červen 2008. Tento projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Došlo k vytvoření uživatelského manuálu k EWB 10 „Manuál simulačního programu zaměřený k některým konkrétním úlohám“ a ke knize „Elektrické měření a diagnostika na konkrétních úlohách z výstupu simulačního programu – část analogová a digitální“ 32 úloh. Žáci pracují s tímto moderním simulačním programem v rámci výuky na OV. Během několika lekcí dojde k jejich proškolení a práci na 32 úlohách z oblasti analogové a digitální elektroniky. Výstupem z EWB 10 bude elektronický protokol o měření, ladění a simulaci dané problematiky. Cílem dílny je proškolit žáky SOUE a prohloubit jejich vědomosti v oblasti slaboproudé elektroniky.
Dílna moderních elektroinstalací Xcomfort
Dílna vznikla poměrně nedávno a hlavním zaměřením jsou právě moderní systémové instalace. Tomuto účelu také odpovídá vybavení učebny. Je zde umístěn model bytu pro ukázku a výuku systémové sběrnicové instalace NIKOBUS, výukové panely radiofrekvenční systémové instalace a na výpočetní technice instalované v učebně jsou v provozu programy potřebné pro oživení a parametrizaci těchto moderních instalací. Jelikož je dílna využívána i jako školicí centrum firmy Moeller Elektrotechnika s.r.o. je veškeré materiálové vybavení učebních pomůcek výhradně od této firmy. Výše jmenovaná společnost je také oficiálním, partnerem SOUE Plzeň.
Z hlediska složitosti a náročnosti problematiky systémových instalací je studium vhodné spíše pro čtyřleté studijní obory. Studenti a žáci se zde seznámí s novými, moderními komponentami systémových instalací, možnostmi využití těchto instalací ve sféře bydlení, ale i komerční. Naučí se jak tyto systémy instalovat, seznámí se s podmínkami a limity pro instalace a jednotlivé komponenty. Samozřejmě se seznámí také jak tyto instalace oživovat, to znamená jak je pomocí softwaru a PC naprogramovat, aby správně sloužili svému účelu. V souvislosti s těmito činnostmi si zároveň prohlubují znalosti nabyté v předchozích ročnících studia a doplňují je o poznatky nových přístrojů a technologií.
Dílna elektrické měření – slaboproud
Dílna je vybavená centrálním pultem s CENTRAL – STOP tlačítkem, které je též u dveří a na žákovských pultech. V tomto pultu jsou samostatně jištěna a z něj též rozvedena napájení jednotlivých pracovišť střídavým napětím. Každé pracoviště je před nebezpečným dotykovým napětím chráněno proudovým chráničem. Stejnosměrná napětí jsou dodávána stabilizovanými zdroji. Pro střídavá napětí různých frekvencí slouží nízkofrekvenční generátory. Každý žák má k dispozici digitální a analogový multimetr,případně dvoukanálový osciloskop. Pro měření lze použít přenosný osciloskop, čítače, stabilizované zdroje a nízkofrekvenční generátory. Diskrétní prvky R, L a C stavebnicového typu včetně tranzistorů s propojovacími poli, banánky a spojkami tvoří variabilní systém bezpečného zapojování široké škály obvodů. Pro zapojování obvodů lze použít i nepájivá pole s dostatečným počtem součástek. Pro vyšší ročníky je k dispozici řada přípravků pro měření složitějších obvodů.
Dílna je určená pro elektrická měření v oblasti slaboproudé elektrotechniky pro žáky od třetího ročníku. Stavebnicový typ obvodů umožňuje samostatnou práci žáků s rozdílnými hodnotami elektrických veličin v obvodech. Žáci si osvojují znalosti z oblasti základních vlastností, konstrukcí a použití elektronických měřících přístrojů pro měření v obvodech stejnosměrného a střídavého napětí nízkofrekvenčních a vysokofrekvenčních signálů. Seznamují se s měřením neelektrických veličin , tepelně závislých členů, logických kombinačních prvků,zesilovačů a operačních zesilovačů. Zdokonalují se v samostatném zapojování měřících přístrojů, čtení a vyhodnocování naměřených hodnot.V průběhu měření zvažují přesnost měření a hledání chyby měření. Při zpracování výsledků žáci využívají výpočetní techniku, hlavně při tvorbě tabulek, grafů a diagramů.
Dílna elektrické měření a elektroniky – slaboproud
Dílna je vybavená kompletní školní laboratoří ELKO1 od firmy ABB.
Rozváděč: obsahuje v pevné části zabudovaný zdroj stejnosměrného a střídavého napětí v bezpečných hodnotách. Zdroje mají samostatné jištění. Stejnosměrný zdroj má zabudovaná panelová digitální měřidla napětí a proudu. Zásuvky nn slouží pouze k napájení přenosných přístrojů. Každé pracoviště je před nebezpečným dotykovým napětím chráněné proudovým chráničem, při poruše lze celé pracoviště vypnout vypínačem CENTRAL – STOP. Ve výměnné části rozváděče lze pro potřeby měření zasouvat panely se součástkami. Ty jsou přichycovány pomocí magnetu. Pro spojování obvodů slouží zdířky a banánky. Každý žák má k dispozici digitální a analogový multimetr, analogový jednokanálový osciloskop. Pro měření lze použít přenosné stabilizované zdroje, nf generátory. Pro zapojování obvodů slouží též nepájivá propojovací pole s přiměřeným sortimentem součástek.
Zaměření: dílna je svým určením zaměřená pro elektrická měření v oblasti slaboproudé techniky pro žáky od 1. ročníku. Laboratoř ELKO – 1 umožňuje snadné zapojování základních součástek do jednoduchých obvodů, zapojování měřicích přístrojů pro měření základních elektrických veličin. Žák si postupně prakticky ověřuje vědomosti získané ve škole, osvojuje si použití měřicí techniky pro měření v obvodech stejnosměrného a střídavého napětí, nf signálů. Od měření vlastností diskrétních elektronických součástek přechází k měření na jednoduchých konstrukcích s použitím multimetrů a osciloskopu. Prohlubuje si znalost čtení značek, schémat, orientaci ve výkresech. Zdokonaluje se při samostatném zapojování měřicích přístrojů, čtení a vyhodnocování naměřených hodnot. S touto činností neustále souvisí praxe v hledání chyby. Žák se seznámí se základními principy cejchování rozsahů měřicích přístrojů – voltmetru a ampérmetru, naučí se kontrolovat rozsahy přístrojů, posoudit velikost chyby měření. Při zpracovávání výsledků měření v mezích možností využívá výpočetní techniku, hlavně při tvorbě tabulek, grafů, diagramů.
Dílna elektrické měření a elektroniky – slaboproud
Dílna je vybavená kompletní školní laboratoří ELKO1 od firmy ABB.
Rozváděč: obsahuje v pevné části zabudovaný zdroj stejnosměrného a střídavého napětí v bezpečných hodnotách. Zdroje mají samostatné jištění. Stejnosměrný zdroj má zabudovaná panelová digitální měřidla napětí a proudu. Zásuvky nn slouží pouze k napájení přenosných přístrojů. Každé pracoviště je před nebezpečným dotykovým napětím chráněné proudovým chráničem, při poruše lze celé pracoviště vypnout vypínačem CENTRAL – STOP. Ve výměnné části rozváděče lze pro potřeby měření zasouvat panely se součástkami. Ty jsou přichycovány pomocí magnetu. Pro spojování obvodů slouží zdířky a banánky. Každý žák má k dispozici digitální a analogový multimetr, analogový jednokanálový osciloskop. Pro měření lze použít přenosné stabilizované zdroje, nf generátory. Pro zapojování obvodů slouží též nepájivá propojovací pole s přiměřeným sortimentem součástek.
Zaměření: dílna je svým určením zaměřená pro elektrická měření v oblasti slaboproudé techniky pro žáky od 1. ročníku. Laboratoř ELKO – 1 umožňuje snadné zapojování základních součástek do jednoduchých obvodů, zapojování měřicích přístrojů pro měření základních elektrických veličin. Žák si postupně prakticky ověřuje vědomosti získané ve škole, osvojuje si použití měřicí techniky pro měření v obvodech stejnosměrného a střídavého napětí, nf signálů. Od měření vlastností diskrétních elektronických součástek přechází k měření na jednoduchých konstrukcích s použitím multimetrů a osciloskopu. Prohlubuje si znalost čtení značek, schémat, orientaci ve výkresech. Zdokonaluje se při samostatném zapojování měřicích přístrojů, čtení a vyhodnocování naměřených hodnot. S touto činností neustále souvisí praxe v hledání chyby. Žák se seznámí se základními principy cejchování rozsahů měřicích přístrojů – voltmetru a ampérmetru, naučí se kontrolovat rozsahy přístrojů, posoudit velikost chyby měření. Při zpracovávání výsledků měření v mezích možností využívá výpočetní techniku, hlavně při tvorbě tabulek, grafů, diagramů.
Dílna telekomunikační a zabezpečovací techniky
Na dílně telekomunikační a zabezpečovací techniky probíhá odborná praxe zaměřená na ověření teoretických znalostí v praxi z telekomunikační a zabezpečovací techniky.
V telekomunikační části je vedena výuka ke správnému nastavení Pobočkových telefonních ústředen například typu Ateus Omega, Panasonic či Alphatel. V návaznosti na nastavení ústředen se provádí navržení a zapojení telefonních sítí na určitý počet účastníků, dle možností ústředen. Rozvod kabeláže se provádí v drátěném rozvodu pro kabeláž. Provádí se diagnostika závady na telekomunikačních zařízeních, navržení možností opravy a provedení opravy. Zároveň se navrhuje a zpracovává dokumentace ke zřízení telefonní sítě v malých a středních objektech. K tomuto je dílna vybavena Pobočkovou ústřednou typu Panasonic, PBÚ Alphatel T LINE, Ateus Omega Basic a Ateus Omega Business, rozvodnými krabicemi různých druhů, telefonními přístroji, požadovanými měřícími přístroji a nářadím.
V části Zabezpečovací techniky probíhá praxe se zaměřením na elektronické zabezpečovací systémy, požární poplachové systémy, kamerové systémy a pulty centrální ochrany. Výuka probíhá na Panelech pro zapojení detektorů, kde se zapojují jednotlivé druhy detektorů v různých druzích zapojení. Dále se využívají Zabezpečovací ústředny firmy Jablotron řady JA 60, JA 63, JA 80. K nastavení ústředen je používán vždy určitý program. V oblasti EZS je výuka dále vedena ke zvládnutí návrhu EZS v daném objektu, či perimetru, navržení finanční kalkulace, zpracování projektové a ostatní dokumentaci potřebné ke zřízení EZS, montáž EZS do daného objektu,či perimetru, až po finální předání zařízení. Výuka EZS probíhá rovněž na Pultu centrální ochrany NAM Global. V části kamerových systémů je výuka vedena jak na vnitřních tak venkovních kamerách, se zaměřením na jejich umístění, využití a nastavení.
Dílna logických modulů Dominoputer
Dílna logických modulů Domuniputer je jednou ze série nově vybudovaných a moderně zařízených laboratoří ve Střerním odborném učilišti elektrotechnickém v Plzni. Kapacita dílny odborného výcviku je navržena na výuku deseti studentů, kteří se zde v období jednoho čtvrtletí věnují problematice číslicové techniky a automatizace, přičemž tyto specializované oblasti elektrotechniky jsou žáky poznávány za pomoci praktických úkolů z běžného, všedního života. Zapojení jednotlivých praktických úkolů je na dílně Dominoputer realizováno jak za pomoci simulačního programu Electronics Workbench, ve kterém žáci provádějí prvotní odzkoušení funkce obvodu, tak za pomoci výukové stavebnice Dominoputer a programu RC 2000. Moduly určené pro konkrétní integrované obvody, popřípadě univerzální moduly určené pro libovolný integrovaný obvod, využívají IO v provedení logiky TTL. Pro zjednodušení činnosti s těmito samostatnými speciálními celky je vnitřní zapojení jednotlivých integrovaných obvodů, (kromě univerzálních modulů) znázorněno přímo na čelním panelu konkrétního modulu. V tomto případě tak není nutné používat k identifikaci jednotlivých vývodů IO odbornou literaturu nebo katalogové listy výrobců, dokonce v tomto případě nejsou zapotřebí ani webové stránky katalogu datasheet.
Žáci získávají kromě názorné ukázky praktického využití číslicové techniky v oblasti automatizační techniky, též schopnost navrhnout DPS příslušného el. zapojení v návrhovém systému plošných spojů Eagle. Výuka návrhového systému plošných spojů Eagle je zaměřena na tvorbu schématu a tvorbu DPS v souladu s pravidly pro kreslení schémat a návrh DPS a je doplněna o tvorbu nového knihovního prvku – rezistor, tranzistor, dioda, konektor nebo integrovaný obvod libovolného typu. Žáci tak získají možnost doplnit si originální knihovnu výrobce o další svůj knihovní prvek, který by mohl být nezbytný pro tvorbu jejich vlastního elektronického zapojení. Návrhový systém plošných spojů Eagle je vstřícný vůči svým uživatelům nejen svými technickými možnostmi, ale též svou snadnou a hlavně legální dostupností.
Dílna digitálních technologií
Tato dílna začala vznikat na přelomu roku 2007 jako reakce na zásadní změny, probíhající na poli televizního příjmu a spotřební elektroniky. Tyto změny přinesly v oboru tv vysílání opuštění dosud více jak 70 let používaného analogového televizního přenosového řetězce (první přímý tv přenos ze zahájení olympijských her v Berlíně v roce 1936) a úplnou digitalizaci od zdroje signálů přes přenosovou cestu až po přijímací zařízení.
Tato změna klade zvýšené nároky na budoucí techniky – odborníky, kteří musí své znalosti v tomto oboru stále rozšiřovat. Zde v dílně se studenti seznámí teoreticky i prakticky se základy digitálního televizního příjmu. Seznámí se se samotným principem digitalizace obrazového signálu, kompresními formáty, HD vysíláním, ale zejména s novými požadavky na příjem, problematiku společných televizních antén STA, možnostmi řešení rozvodů, konverzi do jiných formátů DVB nebo analogové podoby, problematiku satelitního příjmu, měření v rozvodech DVB atd.
Dalším blokem je seznámení s moderní technologií, uplatňující se stále více ve spotřební elektronice, zejména LCD a PDP televizory, kdy se studenti seznámí s principy LCD a plasmových panelů, konstrukcí samotných panelů a také televizorů, využívajících tyto typy zobrazovačů.
Samotný televizor již neumožňuje jenom sledování televizního vysílání, ale integruje i mnoho speciálních funkcí jako prohlížeče paměťových karet s možností nahrávání krátkých videosekvencí na tyto karty, standardem je DVB-T tuner a často i DVB-S tuner, nahrazující klasický digitální satelitní přijímač, atd.I tento směr se stále rychleji vyvíjí, proto mají studenti možnost seznámit se také s těmito novinkami po praktické stránce.
Dílna s diagnostikou řízení procesů
Dílna je zaměřena na výuku průmyslové automatizace. Vzhledem k tomu , že ve výrobních procesech je velice často používána pneumatika, proto byla této technice věnována pozornost a v učebně je zřízena cvičná výrobní linka s pneumatickými prvky. Při vývoji bylo zvlášť bráno na zřetel, aby bylo použito pokud možno co nejvíce různých pneumatických prvků. Pro konstrukci byly použity výrobky japonské firmy SMC, což je jeden z nejznámějších a největších výrobců pneumatiky na světě.
V průmyslové automatizaci jsou velice často pro řízení jednotlivých mechanických pohybů používány PLC automaty. Jeden z nejznámějších výrobců je německá firma Siemes. Z jejich výrobního sortimentu jsme zvolili jeden z nejpoužívanějších PLC automatů, automat Simatic S7/200. Jako doplněk jsou v učebně další prvky automatizace, například frekvenční měniče pro řízení asynchronních motorů, regulátory teploty, optoelektrické závory a další prvky používané a v průmyslové automatizaci.
Žáci mají za úkol se seznámit s technickou dokumentací jak elektrických, tak pneumatických prvků, aby byli schopni se v celé výrobní lince orientovat. Postupně se seznámí s jednotlivými pneumatickými prvky, jejich nastavování a seřizování a mají za úkol jednotlivá pracoviště mechanicky nastavit tak, aby pracoviště splňovalo předepsané funkce. Jednotlivá pracoviště jsou osazena různými typy snímačů, kde žáci jednotlivé snímače musí napřed zkontrolovat a posléze vyzkoušet. V průběhu odborné praxe s seznámí s programem STEP 7 a naučí se používat instrukce programu Step7 a jednotlivá pracoviště naprogramovat dle předepsané funkce. Na závěr jako kolektivní práci musí žáci celou linku oživit tak , aby jednotlivé operace na sebe plynule navazovaly. V průběhu oživování se žáci učí jednotlivé chyby diagnostikovat a odstraňovat.
Dílna automatizace
V průběhu listopadu a prosince 2008 byla za přispění Nadace ČEZ vybudována linka pro praktickou výuku automatizace, se zaměřením na pohony (frekvenční měniče), programovatelná relé a senzory.
Třídící linku tvoří soustava pěti dopravníků a pěti pracovišť s gravitačními zásobníky součástek.
Součástky jsou dvojicí lineálních pneumotorů postupně vysouvány na dopravník. Pomocí čidel je prováděno třídění součástek podle druhu materiálu (kov- nekov), nebo barvy (černá –bílá). Takto vytříděné součástky se přesouvají na sousední dopravník pomocí lineárních pneumatických pohonů.
Další možností linky je rozpoznání polohy součástky na dopravníku a její otočení rotačním pneupohonem o 180 stupňů.
Rychlost dopravníků je řízena frekvenčními měniči.
Automatický chod linky zabezpečuje šestice programovatelných relé spolu s dotykovým panelem.
Každé pracoviště je opatřeno tlačítkem CENTRAL STOP, které spolu s bezpečnostním relé spolehlivě odpojí linku v případě nebezpečí. S napětím 230V AC (v přívodu proudový chránič) pracují frekvenční měniče. Zařízení je navíc chráněné krytím. Ostatní prvky automatizace jsou napájeny 24V DC. Komponenty elektropneumatiky dodala firma SMC.
Zařízení pro automatické ovládání linky (frekvenční měniče, programovatelná relé, dotykový panel, optická, indukční a kapacitní čidla, ovladače, stykače a rozváděčové skříňky) dodala firma Eaton.
Dílna silnoproudých elektroinstalací a rozvaděčů
Tato dílna slouží k výuce žáků 2.,3.,4. ročníků oboru mechanik silnoproudých zařízení. Na dílně žáci provádějí elekroistalační zapojení jak bytové tak průmyslové elektroinstalace. Zapojení svítidel, vypínačů, přepínačů, časových relé, schodišťových automatů, proudových chráničů, zapojování rozvaděčů.
Dílna silnoproudých elektroinstalací 2
Tato dílna slouží k výuce žáků 3. ročníku oboru elektrikář silnoproud. Žáci se zde zdokonalují v bytových instalacích na produktivních pracích. Žáci provádějí údržbářské práce diagnostikují závady a odstraňují je.
Dílna silnoproudých elektroinstalací 3
Tato dílna slouží k výuce žáků 3. ročníku oboru elektrikář silnoproud. Žáci se zde zdokonalují v přípravě na závěrečnou zkoušku. Zapojují zde stykačové kombinace a opakují si zapojování bytové instalace.
Dílna rekvalifikačních kurzů oboru elektrikář
Tato dílna slouží k výuce rekvalifikačních kurzů oboru elektrikář. Zde se rekvalifikanti učí zapojovat bytové a průmyslové rozvody, zapojení svítidel, vypínačů, přepínačů, zapojování rozvaděčů, zapojení stykačových kombinací a diagnostikování zavad.
Dílna sádrokartonu SDK
Dílna sádrokartonu byla vybudována za spolupráce firmy Knauf a Kopos. Tato dílna slouží k výuce žáků silnoproudých oborů. Žáci se zde učí provádět elektroinstalaci v sádrokartonových stavbách. Dále tato dílna slouží ke školení a přezkušování montérů suchých staveb ve spolupráci s Cechem sádrokartonářů a firmou Knauf.
Polygon Křimice
Polygon Křimice slouží k výuce žáků silnoproudých oborů. Je to cvičné pracoviště sítí nn a vn. V listopadu 2007 zde byla otevřena rekonstruovaná hala pro práce pod napětím. Tato hala byla vybudována svépomocí za finanční podpory Nadace ČEZ.
V této hale mohou žáci cvičně montovat sítě nn a vn. Další možností využití je školení dospělých pracovníků pro práce pod napětím na sítích nn jak pro základní, tak pro opakovací kurzy.
Dílna průmyslových instalací a pohonů
Tato dílna byla budována za přispění Nadace ČEZ.
Dílna slouží k výuce žáků 2.,3.,4. ročníků.
Na této dílně se žáci seznámí se základními jednotkami, principy a konstrukcemi el. indukčních motorů a jejich využitím. Osvojí si znalosti nutné pro dimenzování a výběr materiálu potřebného pro bezpečný a ekonomický provoz zařízení s indukčními motory. Seznámí se s různými druhy montáže prům. instalací a rozvodů a jejich využití podle druhu provozu, se schématy a schematickými značkami s funkcí programovatelných logických automatů (logo) a jejich programováním. Dále se seznámí s funkcí a využitím frekvenčních měničů. Osvojí si základní návyky bezpečnosti při práci a prakticky se seznámí se zapojením ovládání motorů pomocí stykačů, pomocí tlačítek, koncových spínačů a programovatelného automatu LOGO, jejich rozběhy, brzdění a regulací otáček s využitím frekvenčních měničů a snímačů polohy. V závěru se žáci seznámí se základním provozním měřením na motorech a zařízeních s motory a diagnostikou a odstraňování závad na motorech a zařízení s motory.
Dílna pro silnoproudá měření a diagnostiku
Dílna pro silnoproudá měření a diagnostiku byla rekonstruována v roce 2005 za finanční pomoci Nadace Duhová energie skupiny ČEZ Rekonstrukce byla provedena na téma silnoproudá měření a modernizace oboru. Toto bylo konzultováno s VŠE, kde byly doporučeny způsoby pracovišť a navrženo zaměření témat pro žáky. Tyto požadavky byly přizpůsobeny zdejším prostorám a úpravy témat byly provedeny tak, aby zabezpečily vysokou názornost a ucelený přehled pro žáky třetích ročníků a studenty nadstavbového studia. Dále byly využity poznatky a zkušenosti odborných firem zaměřujících se na měření s cílem připravit žáky na praxi.
Na dílně je deset plně vybavených a zabezpečených pracovišť pro deset žáků.. Dále čtyři speciální pracoviště pro těžká měření, která jsou ovládána z jednoho centrálního měřícího pracoviště. Připojení kteréhokoliv měřícího místa se provede přepojením na centrální měřící pracovišti. Na každém z deseti pracovišť je zabudovaný počítač pro potřeby žáků. Počítač se používá buď pro propojení s měřícím přístrojem nebo také pro vypracování správy o provedeném měření tzv.: „ Protokol o měření „ , který vypracuje každý žák pro jednotlivá měření. Je rovněž možné , pokud bude žák pracovat na protokolu doma, poslat si emailem zadání nebo rozpracovaný protokol na svůj počítač. Taktéž může poslat už vypracovaný protokol učiteli k vyhodnocení emailem. Hodnocení každého žáka je potom záležitostí všeobecných znalostí, vypracovaných a odevzdaných protokolů a ovládání měřících přístrojů.
Dílna je provedena tak , aby v ní bylo možné měřit základní veličiny, měřit a diagnostikovat motory , transformátory a elektroměry v jednofázové soustavě tak i v trojfázové soustavě., simulovat závady na vnitřním bytovém rozvodu a jejich následné měření a diagnostiku žáky.
Žáci po úspěšném ukončení studia si sebou odnesou ucelenou soustavu znalostí a dovedností s elektrotechnického měření. Jsou schopni měřit elektrické veličiny jako jsou proud, napětí, odpor, výkony. Zvládnou obsluhu jednoduchých měřících přístrojů pro měření jedné veličiny až po multimetry pro měření několika parametrů. Nedílnou součástí znalostí je i diagnostika zařízení a odstraňování zjištěných závad. Získané znalosti a dovednosti jsou dostatečným podkladem pro jejich další rozvoj.
Dílny – Kovovýcvik