Učebna elektrické měření a elektroniky – slaboproud
Dílna je vybavená kompletní školní laboratoří Variolab+ od firmy Diametral. Jednotlivá pracoviště obsahují zabudovaný zdroj stejnosměrného a střídavého napětí. Oba zdroje mají zabudovány digitální panelová měřidla napětí a proudu. Pro bezpečnou práci se síťovým napětím slouží oddělovací transformátor 250 W. Pracoviště je chráněno před nebezpečným dotykovým napětím proudovým chráničem, při poruše lze celé pracoviště vypnout vypínačem. Každý žák má k dispozici dva vestavěné digitální multimetry, nf generátor, čítač a dvoukanálový digitální osciloskop. Pro zapojování obvodů slouží propojovací uzly s kablíky zakončenými banánky, lze využít i nepájivá kontaktní pole. Zaměření: dílna je svým určením zaměřená pro elektrická měření v oblasti slaboproudé techniky pro žáky od 2. ročníku. Laboratoř Variolab+ umožňuje snadné zapojování základních součástek do jednoduchých obvodů, zapojování měřicích přístrojů pro měření základních elektrických veličin. Žák si postupně prakticky ověřuje vědomosti získané ve škole, osvojuje si použití měřicí techniky pro měření v obvodech stejnosměrného a střídavého napětí, nf signálů. Od měření vlastností diskrétních elektronických součástek přechází k měření na jednoduchých konstrukcích s použitím multimetrů a osciloskopu. Prohlubuje si znalost čtení značek, schémat, orientaci ve výkresech. Žák se seznámí se základními principy měřicích přístrojů, naučí se kontrolovat rozsahy přístrojů, posoudit velikost chyby měření. Při zpracovávání výsledků měření žák zhotovuje „protokol
o měření“.
Dílna digitálních technologií
Tato dílna začala vznikat na přelomu roku 2007 jako reakce na zásadní změny, probíhající na poli televizního příjmu a spotřební elektroniky. Tyto změny přinesly v oboru tv vysílání opuštění dosud více jak 70 let používaného analogového televizního přenosového a úplnou digitalizaci od zdroje signálů přes přenosovou cestu až po přijímací zařízení. Tato změna klade zvýšené nároky na budoucí techniky – odborníky, kteří musí své znalosti v tomto oboru stále rozšiřovat. Zde v dílně se studenti seznámí teoreticky i prakticky se základy digitálního televizního příjmu. Seznámí se se samotným principem digitalizace obrazového signálu, kompresními formáty, HD vysíláním, ale zejména s novými požadavky na příjem, problematiku společných televizních antén STA, možnostmi řešení rozvodů, konverzi do jiných formátů DVB nebo analogové podoby, problematiku satelitního příjmu, měření v rozvodech DVB atd. Mají k dispozici komponenty a zařízení, se kterým se mohou běžně setkat v STA (programovatelné zesilovače, programovatelné filtry, různé typy a varianty transmodulátorů, hotelových kompletů pro převod HD satelitních multiplexů do standardu pozemního digitálního vysílání a podobně) ale i komplet kabelové TV od hlavní stanice po analogové i digitální modulátory, laserové vysílače až po místa předávacích bodů v domech s možností upravit programovou nabídku. Dalším blokem je seznámení s moderní technologií, uplatňující se stále více ve spotřební elektronice, zejména LCD a PDP televizory, kdy se studenti seznámí s principy LCD a plasmových panelů, konstrukcí samotných panelů a také televizorů, využívajících tyto typy zobrazovačů. Samotný televizor již neumožňuje jenom sledování televizního vysílání, ale integruje i mnoho speciálních funkcí jako prohlížeče paměťových karet s možností nahrávání krátkých videosekvencí na tyto karty, standardem je DVB-T, DVB-T2 tuner a často i DVB-S nebo pro HD vysílání DVB-S2 tuner, nahrazující klasický digitální satelitní přijímač atd. I tento směr se stále rychleji vyvíjí, proto mají studenti možnost seznámit se také s těmito novinkami po praktické stránce, podívat se nejen dovnitř takovéhoto přístroje ale seznámit se také s funkcí jednotlivých částí, servisními postupy atd.
Dílna pro diagnostiku a měření
Tato dílna je vybavena pro současnou práci deseti žáků. Výuka je prováděná učitelem na interaktivní tabuli „SMART BOARD “ s pomocí dataprojektoru. Měření na dílně se provádí pomocí digitálních osciloskopů, multimetrů a RLC můstků. Je využíván software „Electronics Workbench Multisim“ pro simulaci a měření el. obvodů. Pro odborný výcvik je dílna vybavena softwarem pro návrh desek plošných spojů (technologií SMT/THT), následnou výrobu desek pomocí laseru. Každý žák má k dispozici profesionální pájecí a odpájecí stanici pro osazování SMT/THT součástek. Ve vyšších ročnících je využíváno programové prostředí “C” a “Python” pro programování mikroprocesorů osazených na deskách žáků (návrhy žáků, např: LED hodiny, PWM regulátor, teploměr, digitální stopky…) Pro navržená zařízení žáků a žáků školy je využíváno 3D tiskáren pro tisk krabiček a přípravků. Cílem dílny je proškolit žáky a prohloubit jejich vědomosti v oblasti slaboproudé elektroniky, návrhu desek plošných spojů, programování mikroprocesorů a 3D modelování.
Dílna všeobecné elektroniky a průmyslové automatizace
Dílna je zaměřena na základní práce v elektronice a průmyslové automatizaci. Je vybavena frézkou na plošné spoje, měřicí technikou, soupravami pro ruční pájení s důrazem na technologii osazování SMD. Dílna je vybavena také rozvaděči se simulací technologií řízených programovatelnými relé. Provádí se zde návrhy, výroba a oživování nejrůznějších elektronických zařízení a základní diagnostika v průmyslových automatizacích. Žáci získávají základní znalosti o elektronických obvodech a součástkách, učí se základním postupům při diagnostice a opravách elektronických zařízení – průmyslových snímačů, akčních členů a jednoduchých řídících automatů. Seznamují se se základy programových relé, testování jednoduchých programů a navázání snímačů s programovými automaty.
Dílna moderních elektroinstalací
Hlavním zaměřením této dílny jsou moderní systémové instalace. Tomuto účelu také odpovídá vybavení učebny. Je zde umístěn model bytu pro ukázku a výuku sběrnicové instalace společnosti ABB Free@Home, výukové panely radiofrekvenční systémové instalace společnosti Eaton a na výpočetní technice v učebně je možné se seznámit se softwarem pro oživení a parametrizaci těchto moderních instalací. Z hlediska významu a využití systémových instalací v praxi je studium vhodné spíše pro třetí a čtvrté ročníky čtyřletých studijních oborů. Žáci se zde seznámí se základními prvky systémových instalací, možnostmi využití těchto instalací ve sféře bydlení, ale i komerční. Naučí se jak tyto systémy instalovat, seznámí se s podmínkami a limity pro instalace a jednotlivých přístrojů. Samozřejmě se seznámí také jak tyto instalace oživovat, to znamená jak tyto instalace naprogramovat tak, aby správně sloužili svému účelu, provádí se také diagnostika závad a jejich odstraňování. V souvislosti s těmito činnostmi si zároveň prohlubují znalosti nabyté v předchozích ročnících studia a doplňují je o poznatky nových přístrojů a technologií.
Dílna elektroinstalací a přepěťových ochran
Na této dílně se žáci seznámí se základními jednotkami, principy a konstrukcemi přístrojů pro domovní elektroinstalace. Osvojí si znalosti nutné pro dimenzování a výběr materiálu potřebného pro bezpečný a ekonomický provoz instalací. Seznámí se s různými druhy montáže domovních instalací a rozvodů, zejména na instalaci a zapojování světel, vypínačů, časových relé a zásuvek s ohledem na jejich využití podle druhu provozu, se schématy a schematickými značkami. Naučí se základní návyky bezpečnosti při práci a prakticky se seznámí se zapojením přístrojů používaných při instalaci v bytech, rodinných domcích a v neposlední řadě i v kancelářích a komerčních budovách. V závěru se žáci seznámí se základním měřením na instalacích, diagnostikou závad a opravami.
Dílna všeobecné elektroniky a domovních rozvodů
Dílna je zaměřena na základní práce v elektronice a slaboproudých rozvodech v domácnostech. Základem je stavba elektronických zapojení na deskách plošných spojů montáží klasických součástek, následným měřením na těchto obvodech, změna parametrů obvodu a diagnostika závady v obvodu. Pro výuku slaboproudých rozvodů je dílna vybavena panely, na kterých žáci provedou příslušnou kabeláž a zapojují zabezpečovací ústřednu s detektory, domácí videovrátný s otevíráním, zvonkové tablo bytového domu, venkovní světla s detektory pohybu, dva systémy vjezdových vrat – posuvný a křídlový. Zde musí zapojit řídící rozvaděč, optickou závoru vjezdu a signalizační maják, naprogramovat dálkové ovládání. Na všech zařízeních žáci provádí základní měření a odstraňování případných simulovaných závad učitelem.
Dílna telekomunikační a zabezpečovací techniky
Na dílně telekomunikační a zabezpečovací techniky probíhá odborná praxe zaměřená na ověření teoretických znalostí v praxi z telekomunikační a zabezpečovací techniky. V telekomunikační části je vedena výuka ke správnému nastavení Pobočkových telefonních ústředen typu Ateus Omega, Panasonic či Alphatel. V návaznosti na nastavení ústředen se provádí navržení a zapojení telefonních sítí na určitý počet účastníků. Rozvod kabeláže se provádí v drátěném rozvodu dílny pro kabeláž. Provádí se diagnostika závady na telekomunikačních zařízeních, navržení možností opravy a provedení opravy. Zároveň se navrhuje a zpracovává dokumentace ke zřízení telefonní sítě v malých a středních objektech rozvodnými krabicemi různých druhů, telefonními přístroji, požadovanými měřicími přístroji a nářadím. V části Zabezpečovací techniky probíhá praxe se zaměřením na elektronické zabezpečovací systémy, požární poplachové systémy, kamerové systémy a pulty centrální ochrany. Výuka probíhá na panelech pro zapojení detektorů, kde se zapojují jednotlivé druhy detektorů v různých druzích zapojení. Dále se využívají zabezpečovací ústředny firmy Jablotron řady JA 63, JA 80 a JA100. Nastavení ústředen je prováděno pomocí příslušného SW. V oblasti EZS je výuka dále vedena ke zvládnutí návrhu EZS v daném objektu, či perimetru, navržení finanční kalkulace, zpracování projektové a ostatní dokumentaci potřebné ke zřízení EZS. V části kamerových systémů je výuka vedena jak na vnitřních tak venkovních kamerách, se zaměřením na jejich umístění, využití a nastavení.
Dílna všeobecné elektroniky
Dílna všeobecné elektroniky slouží k výuce pájení v elektronických obvodech, žáci se seznamují se základními pasivními a aktivními součástkami pro elektroniku. Dále se žáci naučí měřit základní elektrické veličiny s dílenskými měřicími přístroji, diagnostikovat závady, orientovat se ve schematické dokumentaci a měřit pomocí generátoru a osciloskopu. Všichni žáci mají laboratorní zdroje a přístroje na svých pracovištích a jedno pracoviště pro složitější společné práce. Žáci se postupně zdokonalují v pájení mikropáječkou, od jednoduchých obvodů se postupně dostávají k řešení složitějších zapojení a propojování do jednotlivých funkčních celků
s diagnostikou závad a měřením provozních parametrů pomocí přístrojů dle zakreslené schematické dokumentace.
Dílna logických modulů Dominoputer
Dílna je zaměřena na problematiku číslicové techniky a návrh číslicových obvodů pomocí simulačního programu Electronics Workbench. Zapojení jednotlivých obvodů mají za cíl znázornit simulaci funkce jednoduchých zařízení, nebo ovládání a řízení složitějších obvodů s využitím číslicové logiky TTL. Zapojení praktických úkolů je realizováno nejen pomocí simulačního programu Electronics Workbench, ale také pomocí modulové výukové stavebnice Dominoputer, která je pro tyto účely přímo navržena. Žáci získávají řešením těchto úkolů názornou ukázku, jaké je možné využití číslicové techniky v praktickém životě. Žáci se rovněž seznámení s možnostmi návrhového systému plošných spojů Eagle. Výuka návrhového systému plošných spojů je prováděna na volně dostupné verzi programu a je zaměřena na tvorbu schématu a tvorbu návrhu desky plošného spoje (DPS) v souladu s pravidly pro kreslení schémat a návrh DPS. Výuka návrhového systému je rozšířena o tvorbu nové součástky, kdy žáci získají možnost doplnit si originální knihovnu součástek o své nové
a potřebné knihovní prvky. Ke studiu i opakování učiva mohou žáci využít webové stránky dílny logických modulů, kde žáci naleznou elektronickou učebnici číslicové techniky v rozšířené podobě. Učebnice obsahuje kromě tématu číslicové techniky také kapitolu, která se zabývá právě návrhovým systémem plošných spojů. Kapitola je doplněna animací s tvorbou schématu a návrhu desky plošného spoje – krok za krokem.
Dílna automatizace a elektropneumatiky
Dílna je zaměřena na výuku průmyslové automatizace. Vzhledem k tomu, že ve výrobních procesech je velice často používána pneumatika, proto byla této technice věnována pozornost a v učebně je zřízena cvičná výrobní linka s pneumatickými prvky. Při vývoji bylo zvlášť bráno na zřetel, aby bylo použito pokud možno co nejvíce různých pneumatických prvků. Pro konstrukci byly použity výrobky japonské firmy SMC, což je jeden z nejznámějších a největších výrobců pneumatiky na světě. V průmyslové automatizaci jsou velice často pro řízení jednotlivých mechanických pohybů používány PLC automaty. Jeden z nejznámějších výrobců je německá firma Siemens. Z jejich výrobního sortimentu jsme zvolili jeden z nejpoužívanějších PLC automatů, automat Simatic S7/300. Jako doplněk jsou v učebně další prvky automatizace, například frekvenční měniče pro řízení asynchronních motorů, regulátory teploty, opto-elektrické závory a další prvky používané a v průmyslové automatizaci. Žáci mají za úkol se seznámit s technickou dokumentací jak elektrických, tak pneumatických prvků, aby byli schopni se v celé výrobní lince orientovat. Postupně se seznámí s jednotlivými pneumatickými prvky, jejich nastavování a seřizování a mají za úkol jednotlivá pracoviště mechanicky nastavit tak, aby pracoviště splňovalo předepsané funkce. Jednotlivá pracoviště jsou osazena různými typy snímačů, kde žáci jednotlivé snímače musí napřed zkontrolovat a posléze vyzkoušet. V průběhu odborné praxe se žáci seznámí s programem STEP 7 a naučí se používat instrukce tohoto softwaru a jednotlivá pracoviště naprogramovat dle předepsané funkce. Na závěr jako kolektivní práci musí žáci celou linku oživit tak, aby jednotlivé operace na sebe plynule navazovaly. V průběhu oživování se žáci učí jednotlivé chyby diagnostikovat a odstraňovat. V této dílně se žáci seznámí s dalšími zařízeními používanými v průmyslové automatizaci. Mimo jiné je možné jmenovat pneumatické obvody, což jsou zařízení, která jsou ovládána nikoli elektromagneticky, ale pouze pneumaticky, stlačeným vzduchem. Součástí výuky v této dílně jsou hydraulické systémy, kde médiem jsou kapaliny. Mají možnost na cvičných zařízeních postupně realizovat různé úlohy v automatizaci realizované pomocí hydraulických systémů. Zvláštním oborem, který se učí v této dílně je takzvaná senzorika, což je nauka o snímačích pracujících na různých fyzikálních, případně chemických principech. Mají možnost si jednotlivé typy snímačů fyzicky změřit a odzkoušet jejich funkci. Žáci se v této učebně seznámí s různými bezpečnostními prvky od jednoduchých mechanických spínačů až po optoelektrické optické závory a jiné bezpečnostní prvky.